Ta witryna używa plików Cookies w celach reklamowych i statystycznych. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich instalację.
Szczegóły na temat plików Cookies i możliwości ich wyłączenia w swojej przeglądarce znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
DowodOsobisty.info - formalności i dokumenty związane z wyrobieniem lub wymianą dowodu osobistego

Utrata dowodu osobistego - procedura postępowania

Życie pełne jest rozmaitych, często przykrych, niespodzianek. Utrata dowodu osobistego z pewnością nie należy do przyjemności. Warto jednak w takiej sytuacji zachować zimną krew i postępować zgodnie z procedurą przewidzianą przepisami.

Co zrobić w przypadku zagubienia, zniszczenia lub kradzieży dowodu?

Dla własnego bezpieczeństwa, po zgubieniu lub kradzieży dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić ten fakt we właściwym urzędzie gminy lub w jednostce konsularnej. Utracony dowód zostanie unieważniony. Otrzymamy również zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, które staje się naszym tymczasowym dokumentem tożsamości, do czasu wyrobienia nowego dowodu.

Osoby, które utraciły dowód osobisty i przebywają na terenia Polski, są zobowiązane do niezwłocznego złożenia wniosku o nowy dowód.

Co zrobić, jeśli znajdziemy dowód osobisty?

Jeśli znajdziemy swój dowód, który zgłosiliśmy jako utracony, powinniśmy zgłosić ten fakt w urzędzie gminy (lub konsulacie).

Jeśli przypadkiem znajdziemy zgubiony przez kogoś dowód osobisty, możemy przekazać do Policji lub urzędowi gminy. Możemy też oddać go niezwłocznie właściwielowi.

W tym ostatnim przypadku właściciel dowodu - ze względu na ryzyko użycia go do celów przestępczych (np. zaciągnięcie kredytu) - powinien zgłosić sprawę na Policji.